Sådan genkender du svindel – og beskytter dig mod bedrageri
Svindlere finder hele tiden nye måder at narre folk til at give adgang til deres penge, bankkonti eller personlige oplysninger. De kan både lyde og opføre sig meget overbevisende.
For at beskytte dig er det vigtigt at være informeret og opmærksom. Vi hjælper dig med at genkende og reagere på potentielle svindelforsøg, så du undgår at blive offer. Her finder du information om de mest almindelige former for svindel – og hvilke skridt du skal tage, hvis du støder på dem.
Ved at holde dig orienteret og tage dine forholdsregler kan du forebygge bedrageri og holde din økonomi sikker. Vær opmærksom, og pas godt på dig selv.
Almindelige svindelmetoder – sådan forsøger svindlere at stjæle dine penge
Falsk identitetsverificering – MitID
Svindlere kan kontakte dig og udgive sig for at være politiet, din bank eller en myndighed som Skattestyrelsen. De påstår, at du skal “verificere din identitet” eller “bekræfte din konto” med MitID. De sender dig et link og guider dig igennem processen. Under opkaldet kan du i virkeligheden komme til at gennemføre en ny kundeverificering på vegne af svindleren, som derefter kan optage lån i dit navn.
Sådan beskytter du dig:
- Gennemfør aldrig digital identitetsverificering, medmindre du selv har startet processen – fx når du ansøger om en Ferratum Kredit, du selv har bedt om.
- Læs altid nøje, hvad du er ved at godkende. Hjemmesiden skal tydeligt vise virksomhedsnavnet (fx “Ferratum”).
- Fortsæt ikke, hvis nogen ringer, mailer eller skriver for at “hjælpe dig” med verificeringen. Vi foretager aldrig identitetstjek via opkald eller beskeder.
- Er du i tvivl, så stop og kontakt Ferratums kundeservice via vores officielle hjemmeside.
- Fuldfør kun verificering, hvis du selv ansøger om en Ferratum Kredit
- Scan aldrig QR-koder sendt via mail, SMS, sociale medier eller WhatsApp – de kan misbruge dit MitID. Ferratum eller politiet sender aldrig sådanne QR-koder.
Har du allerede gennemført en verificering og underskrevet en låneaftale med MitID, vil pengene blive indsat på din egen bankkonto. Flyt ikke pengene videre, hvis du ikke selv og frivilligt har ansøgt om lånet. Kontakt Ferratums kundeservice straks via vores officielle hjemmeside.
Vi kan lejlighedsvis bede om dokumenter ved en rutinemæssig sikkerhedskontrol. Send kun gyldige dokumenter – og kun til officielle Ferratum-mailadresser. Vi beder aldrig om MitID-brugernavn, adgangskode eller PIN uden for ferratumbank.dk. Hvis du bliver bedt om at dele sådanne oplysninger på en ekstern side eller app – også selvom den ligner Ferratum – så del dem ikke og kontakt os med det samme.
Phishing via e-mail og SMS
Svindlere sender mails eller SMS’er, der udgiver sig for at være fra din bank, kreditkortselskab, forsikring, pakkeservice, webshop, inkassobureau eller myndigheder (fx Skat eller Politiet). De forsøger at få dig til at overføre penge eller godkende transaktioner. Ofte indeholder beskeden et link til en falsk hjemmeside, hvor du bliver lokket til at scanne en QR-kode og identificere dig med MitID.
Svindleren kan også hævde, at oplysningerne er nødvendige for at “annullere et lån eller kreditkort oprettet i dit navn”. Beskederne kan indeholde et “haste-telefonnummer”. Ring aldrig til numre i sådanne beskeder – tjek altid virksomhedens rigtige telefonnummer på deres hjemmeside.
Sådan beskytter du dig:
- Klik aldrig på links i mails eller SMS’er.
- Besøg Ferratum ved selv at indtaste webadressen.
- Vi vil aldrig bede dig annullere et lån med MitID.
- Hvis noget virker hastende eller mistænkeligt – stop, og dobbelttjek først.
Telefonsvindel (politi- eller bank-imitation / vishing)
Svindlere ringer og udgiver sig for at være politi eller bank. De siger, at din konto er i fare, eller at lån/kreditkort er oprettet i dit navn. For at “annullere” disse beder de dig scanne en QR-kode og identificere dig med MitID. Men det du i virkeligheden gør, er at ansøge om og godkende en låneaftale. Derefter vil svindleren presse dig til at overføre pengene for at “neutralisere” lånet – men pengene går direkte til svindleren.
Nogle kombinerer denne metode med fjernadgangsprogrammer som AnyDesk eller TeamViewer.
Sådan beskytter du dig:
- Læg på med det samme – hverken politi eller bank vil bede dig annullere lån eller flytte dine penge.
- Del aldrig personlige eller bankoplysninger over telefonen.
- Læs altid, hvad du er ved at underskrive med MitID.
- Installer aldrig fjernadgangssoftware, medmindre det er noget, du selv har valgt.
- Er du i tvivl, så kontakt os direkte ved selv at indtaste webadressen til vores kundeservice.
Vær opmærksom på svindel fra familie
Nogle gange kan familiemedlemmer eller nære venner misbruge din information eller adgang til dine enheder for at lave uautoriserede transaktioner eller tage lån i dit navn. De kan bruge dit MitID, dine gemte adgangskoder eller bankapps til at godkende betalinger.
Sådan beskytter du dig:
- Lås altid din telefon og bankapps med PIN eller biometrisk login.
- Del aldrig adgangskoder, MitID eller adgang til dine bankapps – heller ikke med familie.
- Opbevar personlige oplysninger sikkert, og undgå at gemme adgangskoder i browseren.
Svindel på online markedspladser (Facebook, DBA m.m.)
Svindlere udgiver sig for at være købere eller sælgere og forsøger at narre dig til at sende penge eller dele dine bankoplysninger. De kan sende falske betalingslinks, hvor de forsøger at få dig til at scanne en QR-kode og godkende en låneaftale med MitID.
En “køber” kan sende dig et link til en falsk fragt-app, som i virkeligheden installerer malware og giver svindleren adgang til din enhed.
Sådan beskytter du dig:
- Hold kommunikationen på den officielle markedsplads.
- Indtast aldrig betalingsoplysninger på links sendt af fremmede.
- Du skal ikke bekræfte modtagne betalinger for at gennemføre et salg.
- Hvis nogen “ved en fejl” sender for meget og vil have penge retur, så tjek beløbet hos din bank, før du sender noget tilbage.
Fjernadgangssvindel (AnyDesk, TeamViewer, Chrome Remote Desktop m.m.) og malware
Svindlere lokker dig til at installere fjernadgangssoftware eller downloade programmer via et link eller en vedhæftet fil. Det giver dem adgang til din skærm, dine data – og dine penge.
Sådan beskytter du dig:
- Installer aldrig fjernsoftware, hvis nogen beder dig om det.
- Hvis en virksomhed som Microsoft, Google eller din bank ringer og vil “reparere” din computer, så læg på og ring til dem via deres officielle nummer.
Investerings- og kryptosvindel
Online annoncer kan love “garanterede afkast” eller “sikre investeringer”. Platformene kan se professionelle ud, men er falske. Når du først har indbetalt penge, kan du ikke få dem ud igen.
Sådan beskytter du dig:
- Vær skeptisk over for investeringer, der lover højt eller garanteret afkast.
- Overfør ikke penge til eller del kortoplysninger med uverificerede investeringssider.
- Installer ikke software efter opfordring fra “support”, der kontakter dig uopfordret.
Hvis du tror, du er blevet udsat for svindel – gør dette
- Stop transaktioner – afbryd dem, hvis det stadig er muligt.
- Kontakt Ferratums kundeservice med det samme.
- Kontakt din bank (hvis svindlen vedrører en konto/kort i en anden bank end Multitude/Ferratum) og oplys, at betalingen er svindel.
Din bank er bedst rustet til at undersøge sagen og hjælpe dig med at få pengene tilbage. Da betalingen er gennemført via din egen bank, skal du kontakte dem direkte for at oprette en sag. - Anmeld sagen til politiet.
Handl hurtigt! Jo før du reagerer, desto større er chancen for at stoppe svindlen og få dine penge tilbage.
Brug for hjælp?
Kontakt Ferratums kundeservice her: https://help.ferratumbank.dk/s/
Hurtig anmeldelse hjælper os med at undersøge sagen og stoppe svindel. Vi arbejder målrettet sammen med dig for at håndtere mistænkelig aktivitet eller svindelforsøg.
Vær opmærksom. Vær sikker. Beskyt dine penge.